سلطان معرفت یاعلی ابن موسی الرضا(ع) :: رابطه فیزیک باقران وسخن امام صادق علیه السلام
Xگروه بین المللی HSE IRAN
گروه بین المللی ایمنی بهداشت
رابطه فیزیک باقران وسخن امام صادق علیه السلام 1399/10/03
«فیزیک و قرآن کریم» 

۱)اجرام آسمانی و ترکیب آنها و انفجارشان (فراتر از زمین)

موقع انفجار و فروپاشی ستارگان، گازها و موج های حاصل، ترکیب زیبایی مثل گل رز (سرخ رنگ) ایجاد می کند. نام این واقعه (اتفاق) «سحاب» (ابر) چشم گربه نام دارد .(cats eye nebula)

این پدیده در قرآن کریم بیان شده است : «هنگامی که آسمان از هم پاشیده شود و مانند رنگ سرخی (گلگون) درآید . (سوره الرحمن آیه 37)

2)قرآن و احادیث و معرفی رنگ ها و خواص آنها (رنگ سبز)

قرآن کریم در توصیفی از بهشت می فرماید : «بهشتیان در آن جا با دستبندهایی از طلا و جامعه هایی سبز از پرنیان نازک و حریر می پوشند .»

در سوره کهف می فرماید : آیا ندیدی که خدا باران را از آسمان فرو آورد و با آن انواع میوه های گوناگون و رنگارنگ پدید آورد و در زمین زمین کوهها وطرق زیاد و اصناف رنگهای مختلف سفید، سرخ، آبی، سیاه خلق فرمود ؟

خواص رنگ سبز : در قرآن کریم از میان همه رنگها، رنگ سبز به عنوان رنگ لباس بهشتیان معرفی شده است : «در بهشت، بهشتیان لباس های سبز و حریر می پوشند .»

اگر آب مایه حیات است، رنگ سبز نشانگر طراوت و زندگی می باشد چرا که طبیعت با این رنگ، لباس حیات به تن می کند. اما رنگ آبی و آب نیز جایگاهی مهم در قرآن کریم دارد. خداوند متعال می فرماید : «بوسیله آب هر چیزی را زنده قرار دادیم و به وسیله آب هر گونه گیاه برآوردیم و از آن گیاه جوانه ی سبزی خارج ساختیم .

رنگ سبز، رنگ گیاهان و طبیعت است و خداوند آن را مظهر مسرت و شادی معرفی می کند اما مغز متفکر جهان شیعه، امام صادق(ع) در بیان خاصیت رنگ  سبز  می فرماید :

3 چیز غم را از بین می برد : 1-آب     2-رنگ سبز    3-خوشرویی

3)حرکت منظم و هماهنگ اجرام آسمانی (فراتر از زمین)

خداوند متعالی در سوره یس آیه 40 می فرماید : «نه خورشیدی را سزد که به ماه رسد و نه شب بر روز  پیشی جوید و هر کدام در سپهری شناورند ».

حالا خودتان قضاوت کنید 1400 سال پیش بدون هیچ تلسکوپی این واقعیت در قرآن کریم بیان شده است. اما نمی دانیم چرا هنوز خیلی ها ایمانشان به خدا  ضعیف و سست است ؟!

4)علمی قرآن در مورد جو زمین

این خاصیت با تحقیقات دانشمندان در قرن 20 ثابت شد. جوی که اطراف زمین را فرا گرفته است دارای عملکردهای حیاتی بسیار مهمی است. یک نقش آن حفاظت کردن زمین در مقابل شهاب سنگ های کوچک و بزرگ است تا به زمین برخورد نکنند. علاوه بر این جو زمین تشعشات خورشیدی را صاف می کند و اجازه نمی دهد که همگی از جو عبور کنند زیرا بسیاری از آن ها برای حیات روی کره ی زمین بسیار خطرناک هستند .

جالب است که تنها تشعشات مفید و بی ضرر شامل نور قابل مشاهده، فرکانس محدود اشعه فرابنفش و امواج رادیویی را اجازه عبور می دهد. (تمام این تشعشعات برای زمین بسیار مهم هستند) اما نقش حفاظتی جو به این جا خاتمه نمی یابد . جو همچنین زمین را در مقابل دمای بسیار کم فضای بیرونی که حدود 270 درجه سانتی گراد زیر صفر است حفاظت می کند و ....

آیا خداوند را به خاطر این نعمت بزرگ شاکر هستیم ؟

5)صعود به آسمان و تنگی نفس

خداوند متعال در قرآن کریم می فرماید : «یعنی آن کس را که خدا به خاطر اعمالش بخواهد گمراه کند، سینه اش را آنچنان تنگ می کند که گویی می خواهد به آسمان برود.»

تفسیر علمی: علم امروز می گوید  هوا به علت وزنی که دارد فشاری در حدود 1 کیلوگرم نیرو بر هر سانتی متر مربع از سطح زمین وارد می کند و اگر سطح بدن یک فرد به طور متوسط 2 متر باشد 20000 کیلوگرم نیرو و فشار بر بدن او می باشد. ولی چون خون انسان فشاری کمی بیشتر از فشار هوا را دارد، فشار هوا را خنثی می کند. به عبارت دیگر : فشار هوا در سطح دریا و زمین 72 درجه است و این فشار با فشار خون داخل بدن متناسب است .

حال اگر انسان به سمت پایین برود فشار هوا بیشتر می شود و تعادلش با فشار خون بهم می خورد و همچنین اگر بخواهد به طرف آسمان برود، چون در هوا تخلخل پیدا می شود و فشار بر روی بدن کاشه می یابد و تعادل انسان بهم می خورد و احساس تنگی نفس می کند.

6)وجود خورشید ها و ماه هایی به غیر از خورشید و ماه منظومه شمسی

آیا  به غیر از خورشید و ماه، خورشیدها و ماه های دیگری وجود دارد ؟

خداوند در قرآن کریم می فرماید : «نه به خورشید و نه به ماه هیچکدام سجده نکنید، بلکه به خدایی سجده کنید که خورشید ها و ماه ها را آفرید .»

در زبان عربی «ضمیر» برای مفرد «یکی» برای مثنی «دوتا» و برای جمع «سه تا و بالاتر از آن» صرف می شود. اما در آیه ی بالا به جای «هما» از «هن» استفاده شده و معنی آن وجود تعداد زیادی خورشید و ماه (قمر) است.

آیا این چنین نیست ؟ خودتان قضاوت کنید ....

7)   قرآن کریم و نظریه ی علمی در مورد  لایه های درونی زمین

«خداوند آن است که هفت جو را آفرید و از زمین نیز مانند آنها «سوره طلاق آیه 12»

همانطور که در قرآن کرمی مطرح شده است، زمین از 7 قشر (لایه) تشکیل می شود :

1)قشر خارجی زمین: این قشر اساساً از سنگ ها و کوهها تشکیل شده است. دما در عمق یازده کیلومتری به 1100 درجه می رسد .

2)قشر زیر قشر خارجی : این قشر از منگنز و سیلیکات آهن تشکیل شده است و در عمق 400 کیلومتری دما تقریباً 1400 درجه است .

3)سومین قشر درعمق میان 400 تا 700 کیلومتری قرار دارد و از همان عناصر قشر بالایی تشکیل شده است . دمای آن بالای 1400 درجه است.

4)چهارمین قشر تا 2900 کیلومتری عمق امتداد دارد. در آن جا تقریباً 3800 درجه گرم است.

5)دمای بالای 3800 درجه دارد و فعل و انفعالات خشونت باری در آن صورت می گیرد.

6)از آهن و آلیاژ فلز نیکل و مقادیر کمی سولفید آهن تشکیل شده است.گفته می شود که جریان های این قشر باعث نیروی آهن ربایی زمین می شود. دمای آن میان 3800 تا 4200 درجه است.

7)از آهن و نیکل تشکیل شده است و در مرکز آن دما به 6000 درجه می رسد.

(حالا بگویید کجایند صاحبان خود که ببینند قرآن در آن زمان و در آن مکان چه کرده است؟!)

«فیزیک و نظریه های امام صادق (ع)» 

1)پرسش های جابر ین حیان از امام صادق (ع) :

1-جابر سوال کرد در چه موقع جهان به پایان خواهد رسید و دیگر جهان وجود ندارد ؟

امام صادق (ع) جواب داد : هرگز زمانی نخواهد آمد که جهان وجود نداشته باشد، برای اینکه چیزی که وجود داشته باشد از بین نمی رود و فقط تغییر شکل  می دهد .

2-جابر پرسید : آیا این که می گویند  در پایان دنیا خورشید و ماه خاموش می شوند حقیقت دارد؟

امام صادق (ع) گفت : ممکن است زمانی بیاید که خورشید خاموش شود که در آن زمان صورت ماه نیز بدون نور خواهد شد، چون ماه از خورشید کسب نور می کند. ولی ای جابر آن زمان که خورشید خاموش شود و دیگر ماه از خورشید کسب نور ننماید پایان جهان نخواهد بود، بلکه آغاز دوره ای دیگر از جهان است.

3-جابر پرسید : آیا ممکن است شبی فرا رسد در زندگی بشر که در پایان آن خورشید طلوع ننماید ؟

امام صادق (ع) گفت : نه ای جابر، زیرا خداوند جهان را بر طبق قواعد ثابت اداره می کند و آن قواعد، مقرر می دارد که هر بامداد خورشید طلوع نماید. اما اگر روزی برسد که خورشید خاموش شود(که آن هم بر طبق قواعد ثابت خداوند برای اداره ی این جهان است) دیگر طلوع نخواهد کرد.

4-جابر پرسید : شما می توانی حدس بزنی که خورشید چه موقع خاموش می شود ؟

امام صادق (ع) پاسخ داد : فقط خداوند می تواند بگوید که چه موقع خورشید خاموش خواهد گردید ولی نظریه من این است که این واقعه بزودی رخ نخواهد داد و شاید به تعداد سنگ ها و ریگ های بیابان سالها بگذرد تا این که خورشید خاموش بشود ودر آن موقع دوره ای جدید در زندگی جهان شروع خواهد شد .

2)نظریه ی امام صادق(ع) در مورد زمین  (آیا زمین به دور خورشید می چرخد یا خورشید به دور زمین می چرخد ؟)

امام صادق (ع) دریافت که زمین اطراف خود می گردد و آن چه سبب توالی شب وروز می شود گردش خورشید در اطراف زمین نیست (که وی آن را از لحاظ عقلی غیر قابل قبول می دانست) بلکه گردش زمین در اطراف خود سبب می گردد که روز و شب بوجود بیاید و دائم نیمی از زمین تاریک و شب باشد و نیمی دیگر روشن و روز باشد .

دانشمندان قرون 16 و 17 با این که یک قسمت قوانین مکانیک نجومی را کشف کرده بودند نتوانستند پی ببرند که زمین به دور خود می گردد و چگونه امام جعفر صادق (ع) توانست دریابد که زمین در اطراف خود می چرخد ؟

مراکز علمی در آن زمان «قسطنطنیه» و «انطاکیه» و «گندی شاپور» بود و هنوز بغداد از نطر علمی آن قدر اهمیت نداشت که دارای مرکزیت باشد .

آیا امام جعفر صادق (ع) که به این حقیقت علمی پی برد از قوانین مکانیک نجومی اطلاع داشت؟ و می دانست « که اثر نیروی جاذبه که با دو شکل یکی به شکل نیروی فرار از مرکز و دیگری به شکل نیروی جذب به سوی مرکز بروز می کند، سبب می گردد که اجرام آسمانی دور خود بگردند.»

3)پیدایش دنیا (جهان) از نظر امام صادق (ع)

امام صادق (ع) راجع به پیدایش دنیا چنین گفته اند : جهان از یک جرثومه بوجود آمد وجرثومه دارای دو قطب متضاد، سبب پیدایش ذره گردیده و آن گاه ماده بوجود آمد و ماده تنوع پیدا کرد و تنوع ماده ناشی از کمی یا زیادی ذرات آنها می باشد. این تئوری با تئوری اتمی امروزی راجع به بوجود آمدن جهان هیچ تفاوتی ندارد و دو قطب متضاد، دو شارژ مثبت و منفی درون اتم است و آن دو شارژ، سبب تکوین اتم گردیده است و اتم هر ماده را بوجود آورده و تفاوتی که بین مواد (یعنی عناصر) دیده می شود، ناشی از کمی یا زیادی چیزهایی است که درون اتم عناصر موجود می باشد.

اما شیعیان این علم امام صادق را علم امامت یعنی علم لدنی او می دانند شما چه می گویید  ؟