سلطان معرفت یاعلی ابن موسی الرضا(ع) :: رمز موفقیت
Xگروه بین المللی HSE IRAN
گروه بین المللی ایمنی بهداشت

سلطان معرفت یاعلی ابن موسی الرضا(ع) :: رمز موفقیت

 
 
 

» آمار بازدید


» بازدید امروز : 309
» بازدید دیروز : 148
» بازدید هفتگی : 1410
» بازدید ماهیانه : 8999
» بازدید سالانه : 13465
» کل بازدیدها : 14156

 

» جدیدترین مطالب

کیف کفش زنانه
سخنان استاد الهی قمشه ای
یکی از اسماء خدا یاکریم الصَّفْح '
جنگ سرد
103 نکته برای شادتر زندگی کردن
رابطه قران با شیمی(معجزه شیمی قران)
رابطه فیزیک باقران وسخن امام صادق علیه السلام
تعویض پرچم گنبدامام رضا
کیف کفش چرم قائم(عج)
بازاریابی شبکه ای و کلاهبرداری

 
 


رمز موفقیت 1397/11/27
رمز موفقیت در تحصیل چیست؟
 دانش‌آموزان موفق به خوبی می‌دانند که چطور در مواقع ضروری بر مطالعه‌ی خود تمرکز کنند و هر زمان که نیاز داشته باشند، استراحت کنند. آنها می‌توانند زمان خود را هوشمندانه مدیریت کنند، به برنامه‌های مطالعه‌ی هدفمند بچسبند و از زمان خود در کلاس درس، بهترین استفاده را ببرند. همچنین، دانش‌آموزان موفق می‌دانند چطور اوقات خوبی داشته باشند و از یادگیری دانش، به اندازه‌ی کسب نمرات درخشان لذت می‌برند. این نوشته را بخوانید تا با رمز موفقیت در تحصیل آشنا شوید.
 
بخش اول:‍ پرورش ویژگی‌های یک دانش‌آموز موفق
۱. مطالعه را تبدیل به یک اولویت کنید
دانش‌آموزان موفق می‌دانند چطور موفق شوند؛ زیرا مطالعه اولویت اصلی آنهاست. البته که باید زمانی را به دوستان، خانواده، فعالیت‌های فوق‌برنامه و حتی تفریحات فردی اختصاص دهید؛ اما به هیچ وجه نباید در مورد زمانی که برای مطالعه سپری می‌کنید، سهل‌انگاری کنید. اگر امتحان سخت و مهمی در پیش دارید و احساس می‌کنید برای آن آماده نیستید، آن وقت احتمالا بهتر باشد به مهمانی بزرگی که دو روز قبل از امتحان‌تان برگزار می‌شود، نروید. اگر واقعا در درس زبان عقب هستید، شاید لازم باشد در مدت باقی‌مانده، بی‌خیال تماشای قسمت جدید سریال محبوب‌تان شوید. این امر به آن معنا نیست که نمی‌توانید کارهایی را که دوست دارید انجام دهید؛ بلکه باید تشخیص بدهید چه موقع مطالعه اولویت اصلی‌تان باشد. با این حال، نمی‌شود چون درس دارید، بی‌خیال هر چیزی در دنیا شوید. اگر دوست یا عضوی از خانواده‌‌تان در بحران افتاده است، نمی‌توانید به بهانه‌ی اینکه درس دارید، کمکش نکنید.
 
۲. وقت‌شناس باشید
عادت مدیریت زمان را در خودتان پرورش دهید و یاد بگیرید چطور در مواقع لزوم سر وقت برسید. در واقع، باید برنامه‌‌ریزی کنید تا همیشه و در هرجا، زودتر از موعد مقرر حاضر باشید تا وقت کافی برای مستقر شدن، تمرکز پیدا کردن و آمادگی برای یادگیری داشته باشید. وقت‌شناس بودن باعث می‌شود علاقه‌ی معلم‌تان به شما بیشتر شود و احساس کند به او احترام می‌گذارید. اگر می‌خواهید دانش‌آموز موفقی باشید باید در مواقع امتحان یا در قرارهای مطالعه با دوستان‌تان وقت‌شناس باشید. مرد خردمندی می‌گفت: «حاضر شدن نیمی از نبرد است.» اگر نمی‌توانید متعهد شوید که سر وقت جایی حاضر باشید، آن موقع در یادگیری هم ناموفق خواهید بود.
 
۳. صادقانه کار کنید
یعنی کار خودتان را انجام دهید، از کپی کردن مطالب بپرهیزید و اصلا تقلب نکنید. تقلب شما را به هیچ جا نمی‌رساند؛ اگرچه تقلب همچون یک میانبر به نظر می‌رسد، اما بعدها دردسرهای زیادی برای‌تان به دنبال خواهد داشت. تقلب در امتحان هیچ‌ ارزشی ندارد. خیلی بهتر است اگر برای امتحان آمادگی ندارید آن را خراب کنید و نمره‌ی خوبی نگیرید تا اینکه موقع تقلب مچ‌تان را بگیرند! حتی اگر خیلی هم ماهرانه تقلب کنید و کسی مچ‌تان را نگیرد، به تقلب کردن عادت می‌کنید و یکی از پیامدهای منفی آن این است که بعدها برای هر مسئله‌ای در زندگی و کارتان، جعل و تقلب اولین راه حلی است که به ذهن‌تان می‌رسد.نباید تحت فشار همسالان قرار گیرید. در برخی مدارس، تقلب در میان بعضی از دانش‌آموزان به عنوان نوعی هنجار و ارزش در نظر گرفته می‌شود و مثل این است که خب بچه‌های زیادی این کار را انجام می‌دهند چه اشکالی دارد شما هم به آنها بپیوندید. این تفکر بسیار خطرناک است و مانع رسیدن شما به ظرفیت‌های بالقوه‌تان می‌شود.
 
۴. متمرکز بمانید
دانش‌آموزان موفق بر روی تکالیف فعلی خود تمرکز می‌کنند. اگر به مدت یک ساعت مجبور به مطالعه‌ی یک فصل از کتاب تاریخ هستید، به آن متعهد بمانید و بازیگوشی نکنید. اگر نیاز به استراحت دارید، یک استراحت کوتاه ۱۰ دقیقه‌ای داشته باشید. در واقع، شما می‌توانید به ذهن خود یاد دهید تا مدت طولانی‌تری متمرکز باقی بماند، پس حتی اگر احساس می‌کنید نمی‌توانید بیشتر از ۱۵ دقیقه متوالی تمرکز کنید، تلاش کنید تا زمان مطالعه را ابتدا به ۲۰ دقیقه و بعدها به ۳۰ دقیقه و بیشتر برسانید.گفته می‌شود بیشتر افراد نمی‌توانند بیشتر از ۶۰ الی ۹۰ دقیقه روی کاری تمرکز کنند. یک استراحت ۱۵-۱۰ دقیقه‌ای در هنگام مطالعه، به بازسازی انرژی شما و تمرکز دوباره کمک می‌کند.
 
۵. خودتان را با هیچ‌کس دیگر مقایسه نکنید
دانش‌آموزان موفق در شرایط خودشان موفق هستند. آنها به عملکرد برادر، همسایه، یا هم‌کلاسی‌شان در آزمایشگاه، اهمیت نمی‌دهند؛ زیرا می‌دانند در پایان آنچه که مهم است، موفقیت خود آنهاست. اگر بیش از حد درگیر فکر کردن درباره‌ی دیگران هستید، آن وقت یا ناامید می‌شوید و یا به قدری خود را غرق در رقابت می‌کنید که ذهن‌تان مسموم می‌شود. یاد بگیرید دیگران را از ذهن خود کنار بگذارید و روی بهترین عملکرد خودتان تمرکز کنید.ممکن است یک دوست اهل رقابت داشته باشید که همواره بخواهد نمراتش را با شما مقایسه کند یا در مورد معدل با شما صحبت کند. اجازه ندهید آن شخص شما را اذیت کند؛ اگر نمی‌خواهید در مورد عملکردتان در مدرسه توضیح دهید، سعی کنید به نحوی این موضوع را به او بفهمانید.
 
۶. روی پیشرفت تدریجی خود کار کنید
اگر می‌خواهید دانش‌آموز موفقی باشید، نباید هدف‌تان رسیدن از معدل ۱۶ به معدل ۱۹ باشد. در عوض، باید تلاش کنید تا به نمره‌ی ۱۷ و بعد ۱۸ و نمرات متعاقب آن برسید تا پیشرفت شما قابل کنترل باشد و ناامید نشوید. دانش‌آموزان موفق می‌دانند که پیشرفت با وجود فراز و نشیب‌های بین راه، دشوار است و به جای اینکه مستقیم به قلب هدف نهایی حمله کنند، بر اهداف کوچک‌تر تمرکز می‌کنند. اگر می‌خواهید دانش‌آموز موفقی باشید باید رابطه‌ی خوبی با پیشرفت تدریجی داشته باشید.بابت کوچک‌ترین پیشرفت‌تان به خود افتخار کنید. خود را درگیر فکر کردن به نمرات عالی (که امیدوار به کسب آنها بودید، اما نتوانستید) نکنید.
 
۷. در مورد مطالب هیجان‌زده شوید
دانش‌آموز موفق یک ماشین نیست که تحت هر شرایطی نمره برتر را بگیرد. او واقعا به مطالبی که مطالعه می‌کند، اهمیت می‌دهد و به آنها علاقه‌مند است؛ در واقع همین علاقه‌ی مفرط او به دانش باعث پیشرفتش می‌شود. البته نمی‌‌شود در مورد هرچیز کوچکی که یاد می‌گیرید، از فتوسنتز گرفته تا معادلات، هیجان‌زده شوید؛ اما می‌توانید تلاش کنید تا در هر کلاس، مبحثی پیدا کنید که برای‌تان مهم و جذاب است. این روش به متمرکز ماندن شما کمک می‌کند و یادگیری را برای شما لذت‌بخش‌تر خواهد کرد.اگر واقعا موضوعی در کلاس پیدا کنید که در مورد مطالعه‌ی آن مشتاق هستید، آن‌گاه باید مطالعه‌ی خارج از کلاس هم داشته باشید تا به آن علاقه‌مندتر شوید. مثلا، اگر در کلاس عاشق خواندن کتاب «خورشید هم‌چنان می‌دمد» همینگوی هستید، سعی کنید آثار دیگر او مانند «پاریس جشن بیکران» را هم مطالعه کنید.
 
بخش دوم: موفقیت در کلاس درس
۱. دقت کنید
 
اگر می‌‌خواهید دانش‌آموز موفقی باشید، دقت کردن سر کلاس درس برای موفقیت شما بسیار ضروری است. با اینکه قرار نیست عاشق هر موضوعی که می‌بینید بشوید، اما باید انگیزه‌ی کافی برای گوش دادن به معلم‌تان داشته باشید. سر کلاس به دوستان‌تان پیامک ندهید و به اندازه‌ی کافی روی آنچه که معلم به شما می‌گوید تمرکز کنید، تا بتوانید مهم‌ترین نکات هر درس را سر کلاس یاد بگیرید.برای دقت و توجه، مهم است که نگاه‌تان به معلم باشد.اگر در مورد موضوعی در اشتباه هستید، می‌توانید همان لحظه برای روشن شدن آن مطلب سؤال کنید. اگر درس ادامه پیدا کرد و احساس کردید که بیشتر و بیشتر گیج می‌شوید، توجه کردن به درس هم برای‌تان سخت‌تر خواهد شد.
 
۲. یادداشت بردارید
یادداشت برداری برای موفقیت شما به عنوان یک دانش‌آموز ضروری است. یادداشت‌برداری نه تنها در مطالعات بعدی به شما کمک می‌کند، بلکه باعث می‌شود در کلاس درس مشارکت کنید و مطالب درسی را یاد بگیرید؛ زیرا باید آنها را با زبان خودتان بنویسید. حتی بعضی افراد از های‌لایترهای مختلف یا خودکار برای مرتب کردن و جذاب‌تر کردن یادداشت‌هایی که برداشته‌اند، استفاده می‌کنند که به حفظ مطالب بسیار کمک می‌کند. یادداشت برداشتن باعث می‌شود تمرکز بیشتری داشته باشید و کمک می‌کند به معلم گوش دهید.
 
۳. سؤال بپرسید
اگر واقعا قصد موفقیت در کلاس را دارید، پس باید در موقع مناسب از معلم‌تان سؤال بپرسید تا به درک بهتری از مطالب برسید. نباید به خاطر نفهمیدن قسمتی از مطالب، از درس‌های خود باز بمانید، بلکه باید وقتی سؤالی دارید آن را بپرسید تا سردرگم نشوید و برای امتحانات آماده شوید. سؤال پرسیدن شما را در مباحث درسی فعال خواهد کرد و به یادگیری مطالب نیز کمک می‌کند.در پایان هر درس، می‌توانید یادداشت‌هایتان را مرور کنید و اگر نکته یا ابهامی برای‌تان وجود داشت، سؤالات‌تان را آماده کنید تا در جلسه‌ی بعدی بپرسید.بعضی معلمان از شما می‌خواهند سؤال‌هایتان را در پایان درس بپرسید. اگر این درخواست معلم شماست به او احترام بگذارید.
 
۴. در کلاس مشارکت داشته باشید
اگر می‌خواهید یک دانش‌آموز موفق شوید، مشارکت در کلاس درس اهمیت زیادی دارد. نباید تنها وقتی که سؤالی دارید آن را بپرسید، بلکه باید به سؤالات معلم هم پاسخ بدهید، در فعالیت‌های گروهی فعال باشید، داوطلبانه به معلم‌تان کمک کنید و مطمئن باشید به قدری در کلاس فعال هستید که به خوبی هر چیزی را یاد بگیرید. مشارکت سبب خواهد شد رابطه‌ی خوبی با معلمان داشته باشید و همین نکته به شما در کلاس کمک خواهد کرد.نباید تنها بعد از اینکه سؤالی پرسیده شد، دست‌تان را برای پاسخ دادن بلند کنید، بلکه باید هر زمان که چیزی برای گفتن دارید تلاش کنید تا آن را بیان کنید.مشارکت در کارهای گروهی بسیار مهم است. دانش‌آموزان موفق هم به تنهایی و هم در کنار دیگران عملکرد خوبی دارند.
 
۵. از کارهایی که باعث پرت شدن حواس‌تان می‌شود، اجتناب کنید
اگر می‌خواهید بیشترین بازده را حین مطالعه داشته باشید، باید نهایت تلاش خود را برای تمرکز انجام دهید. از نشستن کنار دوستان‌تان یا دانش‌آموزان وراج و پرحرف دوری کنید و غذا، مجلات، تلفن همراه و هر چیزی که حواس شما را از مطالعه پرت می‌کند، کنار بگذارید. می‌توانید بعدا با کارهایی مثل حرف زدن با دوستان‌، مطالعه‌ی مجله‌، یا انجام هر سرگرمی دیگری به خودتان پاداش دهید، اما نباید اجازه دهید این کارها مانع مطالعه‌ی شما شوند.سعی کنید وقتی در کلاس درسی نشسته‌اید به کلاس درس دیگر فکر نکنید. فکرتان معطوف به کلاس فعلی باشد و وقتی در کلاس بعدی نشسته‌اید در مورد آن نگران باشید.
 
۶. روابط مثبتی با معلم‌تان داشته باشید
یک راه دیگر برای موفقیت حتمی در کلاس، داشتن ارتباطات قوی با معلمان است. حتی اگر نمی‌خواهید چاپلوس و خودشیرین باشید و یا تلاش کنید که بهترین دوست معلم شوید، داشتن یک رابطه‌ی قوی به شما کمک می‌کند هر زمان نیاز به کمک اضافی داشتید از آنها درخواست کنید و نیز علاقه‌تان به مطالب بیشتر شود. سعی کنید به موقع سر کلاس حاضر باشید و از دستورات معلم پیروی کنید تا از مطالعات خود استفاده‌ی بهینه کنید.اگر محبوب معلم‌ها هستید نگران قضاوت افراد نباشید که فکر کنند سوگلی معلم هستید. شما فقط دارید تلاش می‌کنید دانش‌آموز بهتری باشید!اگر معلم شما را بیشتر از بقیه دوست دارد، بیشتر خواهان کمک به شما و پاسخ دادن به سؤالات‌تان خواهد بود و اگر مشکلی برای شما پیش بیاید بهتر درک‌تان می‌کند.
 
۷. در صورت امکان نزدیک معلم بنشینید
اگر در کلاسی هستید که می‌توانید محل نشستن خود را انتخاب کنید، بهتر است به نشستن در ردیف جلوی کلاس و نزدیک معلم فکر کنید. این کار به تمرکز شما هنگام درس کمک می‌کند و مانع پرت شدن حواس شما می‌شود. همچنین به شما کمک می‌کند رابطه‌ی بهتری با معلم داشته باشید، به خصوص اگر در یک سالن کنفرانس بزرگ هستید، زیرا معلم بیشتر تمایل به تعامل با افرادی دارد که نزدیک او نشسته‌اند.نگران نباشید دیگران فکر کنند که شما پاچه‌خوار هستید. شما فقط نهایت تلاش‌تان را می‌کنید تا مطالبی را که باید بدانید، به خوبی فرا بگیرید.
 
بخش سوم: موفقیت هنگام مطالعه
 
۱. برای هر جلسه‌ی مطالعه، یک استراتژی طراحی کنید
یک روش برای موفقیت هنگام مطالعه، داشتن یک برنامه‌ی ثابت قبل از هر جلسه است. این کار تضمین می‌کند شما متمرکز هستید، به اهداف‌تان می‌رسید و برنامه‌ی آموزشی شما سازنده است. بعد از هر ۱۵ یا ۳۰ دقیقه، مطالعه‌ی خود را متوقف کنید و فهرستی از کارهایی را که قرار است در طول هر دوره‌ زمانی انجام دهید، یادداشت کنید؛ مثل خواندن فلش کارت، مرور یادداشت‌ها، یا انجام نمونه تست آزمون‌ها. این کار مانع احساس دلسردی یا بی‌انگیزگی در شما می‌شود.داشتن لیستی که بتوانید آن را چک کنید و تیک بزنید به شما انگیزه می‌دهد. بعد از هربار که این لیست را چک می‌کنید، احساس می‌کنید مطلب را به خوبی آموخته‌اید و روی آن متمرکز شده‌اید.
 
۲. جلسات مطالعه‌ی خود را زمان‌بندی کنید
یک روش مهم دیگر برای موفقیت، اطمینان از داشتن یک برنامه ریزی، قبل از شروع مطالعه است. باید اطمینان حاصل کنید که در بیشتر روزهای هفته و در صورت لزوم حتی آخر هفته هم زمانی به مطالعه اختصاص داده‌اید. از آنجا که نمی‌خواهید لقمه‌ی بزرگ‌تر از دهان‌تان بردارید، باید از اینکه تقویم‌تان پر از رویدادهای اجتماعی و فعالیت‌های فوق‌برنامه باشد، اجتناب کنید تا آخر سر برای مطالعه زمان کم نیاورید.اگر از زمانی که به مطالعه اختصاص داده‌اید اطمینان حاصل کنید، دیگر لازم نیست رویدادهای اجتماعی را برای زمانی برنامه‌ریزی کنید که مانع مطالعه‌ی شما می‌شود. ممکن است تا وقتی که تلاش نکرده‌اید زمانی برای مطالعه فراهم کنید، متوجه نشوید که تقویم اجتماعی شما رزرو شده است.حتی می‌توانید یک برنامه‌ی ماهانه تنظیم کنید تا مطمئن شوید مطالب را هر هفته یاد می‌گیرید، به ویژه وقتی قرار است درس‌ها را برای امتحان جامع مرور کنید.
 
۳. روش مطالعه‌ای را انتخاب کنید که متناسب با شیوه‌ی یادگیری شماست
یادگیرندگان مختلفی وجود دارند و هر شیوه‌ی یادگیری مثل استفاده از فلش‌کارت یا نت‌برداری، برای هر دانش‌آموزی بهترین روش نیست. بسیار مهم است که از شیوه‌ی یادگیری خودتان آگاه باشید تا بتوانید مطالعه‌ی خود را به گونه‌ای تنظیم کنید که متناسب با نیازهایتان باشد. در واقع بیشتر افراد ترکیبی از یادگیرندگان مختلف هستند و در نتیجه شیوه‌های مختلفی می‌تواند برای شما جذاب باشد. در اینجا چند شیوه‌ی متداول یادگیری و راهنمایی برای مطالعه آمده است:یادگیرندگان بصری: اگر شما یک یادگیرنده‌ی بصری هستید، پس مطالب را با استفاده از عکس، تصویر و درک فضایی، جداول و نمودار یاد می‌گیرید و یادداشت‌های رنگی بیشتر به کار شما می‌آید. هنگام یادداشت‌برداری، روندنما (فلوچارت) یا حتی برخی طرح‌های مرتبط، بیشتر از انبوهی واژه به شما کمک می‌کند.یادگیرندگان سمعی: این دسته از یادگیرندگان از طریق گوش دادن بهتر مطالب را یاد می‌گیرند. سعی کنید درس‌های خود را ضبط کرده و آنها را تکرار کنید، یا اینکه گوش‌هایتان را حسابی تیز کنید و به سخنان معلم گوش کنید و بعدا هم یادداشت بردارید. همچنین می‌توانید یادداشت‌ها یا مطالب درسی را برای خود تکرار کنید یا با افراد ممتاز و خبره صحبت کنید و یا در مباحثات درسی شرکت کنید تا مطالعه‌ی مؤثرتری داشته باشید.یادگیرندگان فیزیکی یا جنبشی-حرکتی: این یادگیرندگان زمانی بهترین یادگیری را دارند که از بدن، دستان و حس لامسه‌ی خود استفاده می‌کنند. شما می‌توانید به دنبال کلماتی باشید که موضوع مطالعه را تقویت کنید، هنگام حفظ کردن مطالب راه بروید، یا فعالیت‌هایی انجام دهید که باعث می‌شود در اطراف حرکت کنید یا اشیاء را لمس کنید.
 
۴. استراحت کنید
احتمالا تعجب می‌کنید اگر بدانید زمان‌های استراحت برای موفقیت شما کلیدی است. هیچ‌کس نمی‌تواند ۸ ساعت مداوم مطالعه کند، حتی اگر بیش از حد انگیزه داشته باشد یا یک سرم قهوه به طور پیوسته به رگ‌های او تزریق شود! در واقع، زمان‌های استراحت برای مطالعه‌ی موفق ضروری هستند، زیرا به مغز شما اجازه‌ی استراحت می‌دهند تا بتوانید با انگیزه و انرژی به مطالعه بازگردید. برنامه‌ریزی کنید که هر ۶۰ یا ۹۰ دقیقه استراحت کنید و کاری کنید که باعث شود چشمان‌تان مدتی استراحت کنند، چیزی بخورید و کمی در هوای تازه قدم بزنید.دانش‌آموزان موفق می‌دانند چه زمان نیاز به استراحت دارند. آنها می‌توانند حس کنند خسته شده‌اند یا مطالعه‌شان دیگر پربار نیست. فکر نکنید اگر استراحت کنید، تنبلی کرده‌اید و به یاد داشته باشید که این بهترین کاری است که می‌توانید انجام دهید.
 
۵. از مواردی که حواس‌تان را پرت می‌کند دوری کنید
اگر می‌خواهید تا حد امکان مطالعه‌ی موفقی داشته باشید، باید بتوانید جلوی پرت شدن حواس‌تان را بگیرید. این می‌تواند به معنای اجتناب از مطالعه در کنار یک دوست پرحرف یا خواب‌آلود، خاموش کردن تلفن همراه‌تان، یا اطمینان از استفاده از اینترنت فقط برای کمک به مطالعه و نه خواندن شایعات در مورد افراد مشهور باشد. هرچند اجتناب کامل از مواردی که حواس‌تان را پرت می‌کنند، غیرممکن است؛ اما سعی کنید قبل از نشستن پشت میز مطالعه آنها را حداقل کنید، که این کار به شما کمک می‌کند متمرکز بمانید و از مسیر مطالعه خارج نشوید.اگر برای مطالعه به اینترنت نیاز ندارید آن را غیرفعال کنید تا حواس‌تان پرت نشود. اگر به گوشی‌تان نیازی ندارید آن را هم خاموش کنید.اگر چیزی باعث نگرانی شما می‌شود، زمانی را صرف سر در آوردن از آن کنید و بعد در صورت امکان سر مطالعه‌ی خود برگردید. اگر تمام روز احساس ناراحتی کنید، نمی‌توانید مطالعه‌ی خود را به پایان برسانید.
 
۶. بهترین محیط مطالعه را انتخاب کنید
محیط مطالعه‌ی شما در موفقیت‌تان به عنوان یک دانش‌آموز اهمیت زیادی دارد. با این حال، هر کس با دیگران فرق دارد. برخی دوست دارند در اتاق‌شان و در سکوت مطلق درس بخوانند. برخی دیگر دوست دارند در فضای آزاد روی پتو و با صدای بلندِ موسیقی، مطالعه کنند. بعضی افراد دوست دارند در کتابخانه یا سالن مطالعه و در مجاورت افرادی درس بخوانند که مانند آنها در حال مطالعه هستند. محیط‌های مختلف مطالعه را امتحان کنید تا ببینید کدام محیط برای شما مناسب است.اگر فکر می‌کنید درس خواندن در یک سالن مطالعه‌ی پرسروصدا مؤثر نیست، سعی کنید در سکوت اتاق خود یا حتی در پارک درس بخوانید تا بتوانید تنهایی را احساس کنید.
 
۷. از منابع خود استفاده کنید
روش دیگر برای حداکثر استفاده از وقت مطالعه، این است که از تمام منابع موجود استفاده کنید. با معلمان، کتاب‌داران و دوستان خود صحبت کنید، تا در مورد هر مطلبی که نفهمیده‌اید به شما کمک کنند. از منابع کتابخانه و آنلاین برای تکمیل مطالعات خود استفاده کنید؛ مسائل اضافی در انتهای کتاب درسی خود را چک کنید تا درک عمیق‌تری از مطلب داشته باشید. هر کاری لازم است انجام دهید تا از تمام منابع خود برای موفقیت بهره‌مند شوید.دانش‌آموزان موفق خلاق هستند. اگر نمی‌توانند تمام جواب‌ها را از کتاب درسی خود پیدا کنند، دنبال افراد دیگر، مکان‌ها، یا سایت‌هایی می‌گردند که بتوانند به آنها کمک کنند.
 
۸. یک دوست یا گروه برای مطالعه پیدا کنید
بعضی افراد در مدرسه و هنگامی که یک دوست یا گروهی برای مطالعه دارند، عملکرد بهتری دارند. درس خواندن با دیگران به شما کمک می‌کند که انگیزه‌ی خود را حفظ کنید و حس کنید در تلاش‌تان برای مطالعه تنها نیستید. می‌توانید از دیگران بیاموزید و حتی با درس دادن به آنها، بهتر یاد بگیرید. با این حال، کار کردن با یک همراه یا گروه برای همه مؤثر نیست، باید آن را امتحان کنید تا حداکثر استفاده را ببرید.هر کسی یک یادگیرنده‌ی اجتماعی نیست. شما می‌توانید این کار را با مطالعه کنار یک دوست امتحان کنید و بعد از افراد دیگر دعوت کنید که به شما بپیوندند.مطمئن شوید گروه شما هدفمند و سازمان‌یافته است، تا از موضوع مورد مطالعه پرت نشوید. اگر احساس می‌کنید گروه از موضوع مطالعه منحرف شده است، با مهربانی به آنها یادآوری کنید که از بحث منحرف نشوند.
 
۹. تفریح را فراموش نکنید
با اینکه به نظر می‌رسد دانش‌آموز موفق اهل تفریح نیست، اما در واقع تفریح می‌تواند کلید موفقیت باشد. همان‌طور که استراحت کردن در طول مطالعه به تمرکز بیشتر شما روی درس کمک می‌کند، استراحت کامل در طول مطالعه برای انجام یوگا، بیرون رفتن با دوستان، تماشای فیلم، یا فقط به منظور استراحت، می‌تواند به شما کمک کند انرژی‌ای را که برای موفقیت در مدرسه نیاز دارید، بازیابی کنید.تفریح مانع موفقیت شما نمی‌شود. در واقع اختصاص زمانی به تفریح باعث عملکرد بهتر هنگام مطالعه می‌شود.اگر صرفا از روی علاقه به مطالعه می‌پردازید، ممکن است بیش از حد به خودتان فشار بیاورید و گذر زمان را حس نکنید. در این مواقع اختصاص زمانی برای استراحت و تفریح، باعث می‌شود انرژی‌تان را بازیابی کنید.

نظرات

پست نظرات
نام:


ایمیل:


عنوان:


نام سایت:


نظرات:

كد:



 


 
 
 
 
 

اطلاعات مدیر وبلاگ:



تماس با مدیر سایت

اطلاعات تماس

 
 

گالری تصاویر:


 
 

جستجو:

جستجو در محتوا   


 
 

لینکهای مرتبط:


 
 

لیست کتاب ها:



 
 

دوستان:


 
  Copyright 2012 . All Rights Reserved