سلطان معرفت یاعلی ابن موسی الرضا(ع) :: براي امتحان چگونه درس بخوانيم؟
Xگروه بین المللی HSE IRAN
گروه بین المللی ایمنی بهداشت

سلطان معرفت یاعلی ابن موسی الرضا(ع) :: براي امتحان چگونه درس بخوانيم؟

 
 
 

» آمار بازدید


» بازدید امروز : 340
» بازدید دیروز : 148
» بازدید هفتگی : 1441
» بازدید ماهیانه : 9030
» بازدید سالانه : 13496
» کل بازدیدها : 14187

 

» جدیدترین مطالب

کیف کفش زنانه
سخنان استاد الهی قمشه ای
یکی از اسماء خدا یاکریم الصَّفْح '
جنگ سرد
103 نکته برای شادتر زندگی کردن
رابطه قران با شیمی(معجزه شیمی قران)
رابطه فیزیک باقران وسخن امام صادق علیه السلام
تعویض پرچم گنبدامام رضا
کیف کفش چرم قائم(عج)
بازاریابی شبکه ای و کلاهبرداری

 
 


براي امتحان چگونه درس بخوانيم؟ 1395/09/28
براي امتحان چگونه درس بخوانيم؟
امتحان نقطه‌ي عطفي در نشان دادن ميزان موفقيت شما است. هرچند روش‌هاي موجود براي امتحان، نمي‌تواند گوياي دقيق و واقعي از ميزان اندوخته‌هاي علمي دانش‌آموز به حساب آيد، اما ملاك مهمي تلقي مي‌شود و به تبع آن «نمره» نيز اهميت خود را در اين راستا به نمايش مي‌گذارد.
اگر شما دروس خود را مرتب مطالعه كرده باشيد فقط احتياج به خواندن نكات مهم مبحثها را خواهيد داشت و و به برنامه ريزي فشرده و منسجمي نياز نخواهيد داشت، در غير اين صورت يك برنامه‌ريزي كامل مي‌تواند شما را در دستيابي به موفقيت، همراهي كند. لذا براي مواجهه با امتحان، مي بايست برنامه ريزي كرد.
توجه به تاريخ امتحان و مدت زماني باقيمانده تا آن زمان، مقدار بخش‌ها و فصول هر درس، رفع سؤالات و اشكالات موجود پيش از امتحان و انجام يك امتحان فرضي براي آزمودن اطلاعات خود، از اقدامات مقدماتي است كه مي تواند در برنامه ريزي شما مدنظر قرار گيرد. پس از اينكه برنامه امتحاني را به شما دادند و از تاريخ آن آگاه شديد در اولين فرصت و بدون اتلاف وقت، برنامه مطالعه خود را تنظيم كنيد. برنامه را بايد طوري طرح كنيد كه فرصت كافي براي مطالعه مستمر داشته باشيد.
در بين ساعات مطالعه بايد سه نكته را رعايت كنيد:
  • زماني را براي مرور نكته ها و جمع بندي مطالب خوانده شده، درنظر بگيريد زيرا هرچه بيشتر معلومات خود را مرور كنيد بيشتر قادر به جذب مطالب جديد و نكات تازه خواهيد بود.
  • زماني (مثلاً ده دقيقه) را براي استراحت درنظر بگيريد، چراكه هرچه زمان پيش مي رود، يادآوري مطالب خوانده شده به نحو رو به افزايشي، كاهش مي يابد، مگر اينكه به حافظه خود استراحت منظم بدهيد.
  • در برنامه ريزي خود چند درس مختلف اعم از عمومي- پايه (اختصاصي) را بگنجانيد و يا حداقل بكوشيد كه موضوع مطالعه خود را عوض كنيد. زيرا خواندن يك درس خاص بيش از چند ساعت باعث خستگي خواهدشد.
نكات تكميلي:
  • اگر در حين مطالعه خسته شديد، تنفسهاي عميق، راه رفتن در هواي آزاد و چند لحظه چشم برهم نهادن و به چيزي فكر نكردن، در برطرف كردن خستگي و فشار فكري شما موثر خواهد بود.
  • پس از اينكه چارچوب برنامه درسي خود را تنظيم و ساعتها و درسها را مشخص كرديد فوراً شروع به مطالعه كنيد و براي شروع به كار وسواس بخرج ندهيد. فقط فوراً شروع كنيد. هر فكر مزاحمي را كه به مغزتان خطور كرد با قاطعيت از خود دور كنيد و به خود تلقين كنيد كه آدم با اراده اي هستيد.
  • در حين مطالعه، زير نكات مهم خط بكشيد و پس از پايان هر بخش، فرمولها و تعريفهاي كليدي و مهم را به صورت خلاصه در يك ورق كاغذ يادداشت كنيد چراكه براي مرور دوباره، همين يادداشتها كافي هستند.
  • اگر در درسي ضعيف هستيد نگوييد آن درس سخت است. به همشاگرديهاي خود نگاه كنيد، كساني هستند كه اين درس برايشان سهل و آسان است و بالعكس درسي كه براي شما آسان است براي آنها مشكل است، پس به دنبال نقاط ضعف و اشكالات خوددر آن درس بگرديد و اشكالات خود را با كمك دوستان و دبيرانتان رفع كنيد.
  • اگر در طول روز به دليل سهل انگاري و كم كاري موفق نشديد مطابق برنامه آن روز پيش برويد، به عنوان جريمه از وقت خواب خود بزنيد و برنامه خود را به اتمام برسانيد چراكه در غير اين صورت تمام برنامه تان دچار مشكل خواهد شد (چون شما برنامه تان را با توجه به روحيات، عادات و برنامه زندگي، ميزان ضعف و قوت در دروس تنظيم كرده ايد پس الزاماً نبايد وقت براي مطالعه كم بياوريد.)
  • قبل از اينكه فرصت كافي را از دست بدهيد چنان مطالعه كنيد كه در آخرين لحظات دچار پشيماني و استرس نشويد. بعد از اينكه طبق برنامه عمل كرديد و به روز امتحان نزديك شديد بايد سعي كنيد چند ساعت قبل از امتحان دست از مطالعه برداريد و استراحت كنيد. عاقلانه ترين راه، يك خواب راحت و استراحت طولاني در شب قبل از امتحان است. البته قبل از استراحت، يك نگاه جنگي و فوري به رئوس مطالب بيندازيد و با اطمينان كامل از موفقيت خود و با اعتماد به نفس فراوان- كه حتماً به بهترين نحو از عهده امتحان برخواهيد آمد- به استراحت بپردازيد و روز بعد وارد جلسه امتحان شويد.
  • در سر جلسه امتحان نيز به خود قوت قلب دهيد و تلقين كنيد كه مي‌توانيد به تمامي سؤالات پاسخ دهيد پس نام و مشخصات خواسته شده را بنويسيد. آن گاه نگاهي سريع اما دقيق بر تعداد سؤالات و زمان داده شده و كيفيت سؤالات و بارم هر كدام بيندازيد و سعي كنيد ابتدا به سؤالاتي پاسخ دهيد كه: اولاً مطمئن هستيد خوب مي دانيد و ثانياً بارم بيشتري دارند. دقت كنيد سؤالها را كامل بخوانيد، درست خواندن فعل جملات بسيار مهم است. بدون وقفه به سؤالات پاسخ دهيد، البته خونسردي خود را نيز حفظ كنيد. اگر جواب پرسشي را نمي دانيد و يا فراموش كرده ايد، دست و پاي خود را گم نكنيد؛ فقط يك علامت كنار آن بگذاريد و به سراغ سؤال بعدي برويد. پس از پاسخ دادن به ساير سؤالات اگر وقت داشتيد به آن سؤال برگرديد.
  • سعي كنيد با خط خوانا بنويسيد، شكل‌ها را نيز با دقت رسم كنيد.
  • اگر از ورقه پاسخ ديگري نيز استفاده كرديد حتماً در روي برگه دوم اسم و مشخصات خود را بنويسيد و همچنين برروي برگه اول نيز متذكر شويد كه «برگه دوم دارد.»
  • اگر امتحان را زود تمام كرديد مغرور نشويد و در دادن ورقه عجله نكنيد چراكه اغلب بعد از خروج از سالن امتحان يادمان مي آيد كه يك تست را جواب نداده ايم و... پس با دقت سؤالات و جوابها رابررسي كنيد شايد فاصله قبولي و ردي فقط يك صفر زيادي در رياضي و يا علامت اشتباه (مثبت و منفي) در جبر و... باشد.
  • پس از مرور سؤالات و جواب‌ها با خيال راحت ورقه خود را به مراقبتهاي جلسه امتحان بدهيد.
 

نظرات

پست نظرات
نام:


ایمیل:


عنوان:


نام سایت:


نظرات:

كد:



 


 
 
 
 
 

اطلاعات مدیر وبلاگ:



تماس با مدیر سایت

اطلاعات تماس

 
 

گالری تصاویر:


 
 

جستجو:

جستجو در محتوا   


 
 

لینکهای مرتبط:


 
 

لیست کتاب ها:



 
 

دوستان:


 
  Copyright 2012 . All Rights Reserved