سلطان معرفت یاعلی ابن موسی الرضا(ع) :: پردرامدترین شغل های ایران
Xگروه بین المللی HSE IRAN
گروه بین المللی ایمنی بهداشت

سلطان معرفت یاعلی ابن موسی الرضا(ع) :: پردرامدترین شغل های ایران

 
 
  » آمار بازدید


» بازدید امروز : 393
» بازدید دیروز : 368
» بازدید هفتگی : 1862
» بازدید ماهیانه : 9451
» بازدید سالانه : 13917
» کل بازدیدها : 14608

 

» جدیدترین مطالب

کیف کفش زنانه
سخنان استاد الهی قمشه ای
یکی از اسماء خدا یاکریم الصَّفْح '
جنگ سرد
103 نکته برای شادتر زندگی کردن
رابطه قران با شیمی(معجزه شیمی قران)
رابطه فیزیک باقران وسخن امام صادق علیه السلام
تعویض پرچم گنبدامام رضا
کیف کفش چرم قائم(عج)
بازاریابی شبکه ای و کلاهبرداری

 
 

جستجو:

جستجو در محتوا   


 
 


 

پردرامدترین شغل های ایران 1395/08/18
اگرچه در سال های اخیر شرایط خاص اقتصادی و رکود تورمی درآمد اکثر مشاغل را دچار یک افت کشدار کرده است، اما بررسی شرایط اقتصادی ایران در دوره های مختلف نشان می دهد مشاغل مختلف هر کدام یک دوره طلایی را تجربه کرده اند. گاهی دوره پادشاهی فوتبالیست ها و بازیگران است، گاهی کسب و کار ساختمان سازی سکه می شود و حتی در مقطعی راننده های تاکسی ترکتازی می کردند. در این گزارش دوران اوج هفت شغل مختلف را بررسی کردیم. روزهایی که چرخ روزگار به به دلخواه صاحبان این مشاغل می چرخید و لابد امروز در حسرت آن روزهای رفت از دست، مانده اند.
مهندس راه و ساختمان
دوره طلایی: دهه ۸۰
علت: رکودی که این روزها گریبانگیر بازار مسکن ایران شده پدیده جدیدی نیست. قبلا بین سال های ۷۶ تا ۸۰ هم شاهد چنین شرایطی بودیم اما با آغاز دهه ۸۰ ناگهان ورق برگشت. در نیمه اول این دهه دو سال پیاپی شاهد افزایش ۵۰درصدی قیمت مسکن بودیم و در سال های ۸۶ و ۸۷ یک جهش عجیب در نمودار قیمت مسکن اتفاق افتاد. افزایش تراکم فروش و تسهیلات خرید مسکن مهم ترین عوامل رونق این بخش بود. باروی کار آمدن دولت محمود احمدی نژاد هم طرح های مسکن مهر از راه رسیدند که ۵۰ هزار میلیارد تومان را به این بازار تزریق کرد.
در سال های ۸۴ تا ۹۰بخش عمده ای از درآمد دولت که ناشی از افزایش نجومی قیمت نفت بود، معطوف به طرح های بلندپروازانه عمرانی شد. ضمن اینکه بانک ها و هلدینگ های بزرگ اقتصادی به سمت ساخت و ساز هجوم بردند. از سوی دیگر چون مسکن مطمئن ترین و کم ریسک ترین بازار برای سرمایه گذاری شناخته می شود بخشی از سرمایه های سرگردان جامعه هم به این سمت هدایت شد. این سلسله اتفاقات در نهایت موجب رونق گرفتن شغل های مرتبط با مسکن شد. در آن سال ها خیلی از مهندسین عمران کارکشته بار خود را بستند. کسب و کار مصالح فروشان سکه شد و بنگاه های معاملات املاک وقت سرخاراندن نداشتند و البته آهن فروشان عزیز که وقت نداشتند به سفارشات جواب بدهند.
وضعیت فعلی: بازار مسکن به یک خواب طولانی فرو رفته است. می گویند ۲۰ میلیارد دلار خانه خالی داریم و روایتی دیگر از ۲۰۰ هزار میلیارد تومان حرف زده است. ۱۰۰ میلیون مترمربع! بنابراین امیدی نیست به این زودی ها هم تغییری در این وضعیت رخ بدهد. در این شرایط صف عظیم فارغ التحصیلان رشته های مرتبط با ساختمان با مشکل مواجه شده اند. مشاوران املاک به نوبت تغییر کاربری می دهند و وضعیت مصالح فروشان هم تعریفی ندارد.

شغل، خوانندگی
دوره طلایی: سال های میانی دهه ۸۰
علت: موسیقی ایران در دوره پس از انقلاب تا سال های بعد از جنگ بیشتر در انحصار موسیقی سنتی یا حماسی بود. با ورود به دهه هفتاد کم کم موسیقی پاپ هم در داخل کشور مورد استقبال قرار گرفت. استقبالی که تا دهه هشتاد چندان هم پرشور نبود. در اواخر دهه ۷۰ و آغاز دهه ۸۰ با گشایش فضای هنری و فرهنگی کشور، خوانندگان پاپ جای پای خود را محکم تر کردند و همزمان با استقبال خوبی از طرف مخاطبان رو به رو شدند. این موضوع در اواسط دهه هشتاد شدت گرفت. در این دوره زمانی تعداد مجوزهایی که برای اجرای کنسرت یا توزیع کار یک خواننده صادر می شد، افزایش قابل توجهی یافت. در همین دوره زمانی شبکه های ماهواره ای که به پخش آثار هنرمندان داخلی می پرداختند هم بیشتر شدند.
از طرف دیگر گسترش کاربرد اینترنت با افزایش تعداد سایت هایی همراه شد که ترانه های خوانندگان داخلی را عرضه می کردند. این دو اتفاق باعث محبوبیت بیش از پیش خوانندگان داخلی شد و راه آنان را برای برگزاری کنسرت های پرجمعیت و فروش راحت تر CDهای موسیقی هموار کرد. کنسرت های دیگر محدود به تهران یا چند شهر محدود نمی شدند. در بسیاری از شهرها کنسرت هایی از خوانندگان محبوب برگزار می شد.
تعداد کنسرت ها بالا رفت و بلیت ها گران شد.در این دوره حتی دیگر لازم نبود دوستداران موسیقی برای خرید یک سی دی به فروشگاه مخصوصی سر بزنند. آنها توانستند به راحتی موسیقی مورد نیازشان را از کتاب فروشی ها، لوازم التحریری ها و حتی از سوپرمارکت ها تهیه کنند. هرچند کسی نمی داند درآمد دقیق خوانندگان در این زمان چقدر بوده اما آنچه معلوم است اینکه مجموع این عوامل باعث شد تا در این دوره زمانی خوانندگان به خصوص در حوزه موسیقی پاپ محبوب تر از قبل باشند و در ادامه درآمد بیشتری هم کسب کردند.
وضعیت کنونی: با آغاز دهه نود دیگر اوضاع مثل قبل نبود. در این دوره با مشکلاتی که برای برگزاری کنسرت ها در برخی شهرها پیش آمد، تعداد کنسرت ها هم کمتر شد و متعاقب آن درآمد خوانندگان هم نسبت به قبل کمتر شده است.

فوتبالیست ها
دوره طلایی: از اواسط دهه ۸۰ تاکنون
علت: ورزش محبوب فوتبال همیشه برای فوتبالیست ها هم شهرت به همراه داشته و هم ثروت. چه در سال ۵۱ که علی پروین آن پیکان جوانان آلبالویی رنگ معروف را به عنوان مرد سال فوتبال هدیه گرفت و چه حالا که هرکدام از فوتبالیست های لیگ برتری با پورشه و مازراتی سر تمرین می روند. با این حال در سال های میانی دهه ۸۰ بود که ناگهان پول های بی حساب و کتاب وارد فوتبال ایرانی شد.
قهرمانی سپاهان در دومین لیگ برتر، راه را برای سرمایه گذاری تیم های صنعتی در فوتبال هموار کرد. در آن مقطع گفته شد تیم های دولتی مجازند بین نیم تا یک درصد از اعتبارات خود را به ورزش قهرمانی اختصاص دهند. با این قوانین جدید دنیا به کام فوتبالیست ها شد. تیم هایی مثل فولاد، ذوب آهن و مس و سپاهان آنقدر پول های کلانی به فوتبالیست ها می دادند که خیلی ها قید لژیونر شدن را زدند. تا قبل از آن اگر فوتبالیستی می خواست مال و ثروتی به هم بزند باید به اروپا می رفت یا در کشورهای حاشیه خلیج فارس پا به توپ می شد. این روند ادامه داشت تا اینکه قراردادهای میلیاردی در فوتبال ایران عادی شد.
مسئولان فدراسیون برای جلوگیری از این روند، مبلغی را به عنوان سقف قرارداد گذاشتند. این سقف قرارداد را نه تنها هیچ کس رعایت نمی کرد بلکه کارکرد معکوس هم پیدا کرد. به این صورت که عملا به معیاری برای کف قراردادها تبدیل شد. از آن به بعد فوتبالیست های خیلی معمولی و کم سن و سال رقم های ۴۰۰-۳۰۰ میلیون از باشگاه ها طلب می کردند که از کل درآمد یک سال پزشکان متخصص با چندین سال تحصیل و تجربه بیشتر است.
وضعیت فعلی: در سال های اخیر با شدت گرفتن تحریم ها و کاهش بودجه های دولتی اندکی سختگیری ها در پرداخت به فوتبالیست ها بیشتر شده اما هم چنان قراردادهای میلیاردی در لیگ برتر کم نیستند. همین امسال که ریزقراردادها منتشر شد، رسانه ها نوشتند عبدالله کرمی و حمزه یونس از تیم های سپاهان و تراکتورسازی بیش از یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان پول گرفتند. کلا قوانین سخت اقتصادی و کمربندها را سفت بستن وقتی به حوزه فوتبال می رسد ناگهان با عقب نشینی از اصول، مهربان می شوند.

توسعه دهندگان وب و برنامه نویسان
دوره طلایی: دهه ۹۰
علت: با آغاز دهه نود توسعه دهندگان وب و برنامه نویسان از درآمد بیشتر و بالاتری برخوردار شدند. ورود گوشی های هوشمند به بازار و استقبال زیاد از آن ها و گسترش ضریب نفوذ اینترنت را می توان عمده ترین دلایل استقبال از این نوع مشاغل و پردرآمد بودنشان دانست. حالا دیگر در کل کشور بنا به آخرین آمار ۴۰ میلیون کاربر گوشی هوشمند وجود دارد. کاربرانی که بیشترشان روز به روز توقع بیشتری از گوشی های هوشمندشان دارند.
از طرفی هم استقبال از فروشگاه های اینترنتی و خرید آنلاین میان کاربران اینترنت افزایش یافته. این ها توقعاتی هستند که تنها برنامه نویسان و توسعه دهندگان وب می توانند برآورده کنند. سوالاتمان در مورد افزایش استقبال از این مشاغل را با سعید پارسایی، توسعه دهنده وب مطرح کردیم. پارسایی در مورد علت افزایش درآمد برنامه نویسان و گسترش دهندگان وب اینطور می گوید:« با گسترش گوشی های هوشمند و نیاز به برنامه نویسی و توسعه وب، شرکت ها در گرفتن نیروهای جدید درستشان بازتر شده و تعداد پروژه های مربوط به طراحی وب افزایش یافته است اما تفاوتی در حقوق ثابت کسانی که در شرکت ها مشغولند دیده نمی شود. پروژه هایی که شرکت ها می گیرند ۳۰ درصد بیشتر شده و این موضوع حقوق بیشتری را نصیب شاغلان می کند.»

او تفاوت بین درآمد توسعه دهندگان وب و برنامه نویسان را اینطور توضیح می دهد: «توسعه دهندگان درآمد بیشتری دارند. از کل یک پروژه و طراحی یک سایت نسبت ۷۵ درصد به ۲۵ درصد درآمد توسعه دهنده وب بیشتر است. چون خودشان کار دیزاین را هم انجام می دهند.» در مورد حوزه سخت افزار و نرم افزار هم پارسایی اینطور توضیح می دهد: «در این حوزه هم درآمدها نسبت به قبل خیلی بیشتر شده. دلیل این مسئله امنیت بیشتر در این حوزه است؛ سرمایه گذاری بیشتری صورت می گیرد و همین باعث رقابت بیشتر بین شرکت ها می شود. شرکت ها برای جذب نیروی خوب حقوق خوبی هم می دهند.
وضعیت فعلی: وضعیت فعلی این شغل از نظر درآمد خوب است. در آینده هم به نظر این وضعیت ادامه داشته و آینده خوبی برای شاغلان در این حوزه می توان پیش بینی کرد.

پزشک
دوره طلایی: دهه ۶۰ تا ۷۰
علت: تصور عموم مردم بر این است که پزشک ها دارای درآمد نجومی و فرازمینی هستند و می توانند در روز چندین میلیون تومان درآمدداشته باشند. این در حالی است که صدای گلایه پزشکان هم بلند است، می گویند آواز دهل از دور شنیدن خوش است و بسیاری از پزشکان در تنگنای مالی به سر می برند. اما آنطور که به نظر می رسد دوران طلایی پزشکان در دهه های ۶۰ و ۷۰ است. زمانی که دیگر ایران در حال سرپا شدن است و از دوران انقلاب و جنگ فاصله می گیرد.
مردم به سلامتشان بیشتر توجه نشان می دهند و به همین دلیل بیشتر به سراغ پزشکان می روند. در این دوران است که بعضی پزشکان سری در میان سرها پیدا می کنند و برخی از آن ها هنوز هم با وجود کهولت سن مشغول به کارند. چنین پیش زمینه ای از گذشته موجب شده هم چنان مردم بر این باور باشند که پزشکان درآمدشان میلیاردی است در صورتی که پزشکان این باور را کاملا غلط می دانند.
وضعیت فعلی: داریوش طاهرخانی، عضو شورای عالی نظام پزشکی درباره وضعیت فعلی پزشکان می گوید: «در حال حاضر برخلاف آن چیزی که در رسانه ها عنوان می شود آحاد جامعه پزشکی از درآمد بالایی برخوردار نیستند. به طوری که حتی برخی پزشکان عمومی برای امرار معاش شان مجبورند در چند شیفت کاری فعالیت داشته باشند. در صورتی که قاعده کار یک پزشک آن است که بتواند در یک شیفت به رفاه اجتماعی برسد.
نکته ای که در اینجا وجود دارد این است که اختلاف معناداری بین گروه های مختلف پزشکی وجود دارد و در این زمینه متولیان ارم باید چاره اندیشی کنند. در حال حاضر مسئولان بر اثر اقداماتی که در ادوار مختلف انجام داده اند باعث شده تا اقتصاد دانش آموختگان گروه پزشکی با چالش مواجه شود.»
"طاهرخانی" با انتقاد از برنامه های غیرکارشناسی می گوید: «برنامه های غیرکارشناسی مانند پزشک خانواده موجب شد تا بخشی از پزشکان از جمله پزشکان بخش خصوصی نادیده گرفته شوند و موجب شد فضای کارشان را از دست بدهند. بخش عظیمی از این پزشکان شغل اصلی خود را رها کرده و وارد شغل دیگری شدند.»
"طاهرخانی" درخصوص مازاد پزشکان گفت: «به هیچ عنوان ایران مازاد پزشک ندارد بلکه تراکم پزشک وجود دارد. در یک منطقه از ایران پزشک های زیادی متمرکز هستند در صورتی که بخش عظیمی از ایران خالی از پزشک است. به طور متوسط هر هزار نفر یک پزشک دارد که کاملا طبیعی است و مشکل این نوع تراکم پزشکان به دلیل نبود برنامه ریزی درست از سوی وزارت بهداشت و نظام سلامت است.» او در نهایت در پاسخ به این سوال که آیا در این چند سال اخیر مراجعات مردم به پزشکان بیشتر شده است یا خیر گفت: «در چند سال گذشته مردم بیشتر به فکر پیشگیری هستند و سعی دارند با اصول درست زندگی و تغذیه مناسب پیشگیری های لازم را انجام دهند. به همین دلیل می توان گفت حتی در این چند ساله به دلیل تغذیه مناسب تر مراجعه مردم به پزشک هم کمتر شده باشد.»

بازیگر سینما
دوره طلایی: نیمه دوم دهه ۸۰
علت: آمدن تله فیلم ها و فیلم های سینمایی به اصطلاح شانه تخم مرغی در اواسط دهه ۸۰ و اوایل دهه ۹۰موجب شد حسابی نان بازیگرهای درجه دو و سه در روغن بیفتد و درآمد بالایی کسب کنند. به این ها اضافه کنید ماجرای رشد ناگهانی ساخت تله فیلم در تلویزیون که با برآورد بودجه های دست و دلبازانه عموما برون سپاری می شدند و موجب رونق بازار بازگیرانی شدند که در میان این تله فیلم ها و سریال ها و فیلم های شانه تخم مرغی درآمدهای سالیانه بالای ۵۰۰ میلیون تومان به دست می آوردند.
به خصوص دختران و پسران جوانی که عموما از آموزش های آکادمیک هم برخوردار نبودند و بر خر مراد سوار شدند. اما در این یکی دو سال اخیر به دلایل مختلف از جمله مشکلات مالی، کمبود سرمایه گذار و بی توجهی مردم به این سبک فیلمسازی ها، موجب شد تا کم کم بازار این دسته از فیلمسازی ها بخوابد و بازیگرهایی که در این سبک فیلمسازی حضور داشتند هم دیگر پیشنهاد بازی نداشته باشند و اگر کمی در صفحات اینستاگرام آن ها سیر و سیاحت کنید می بینید که دائما اوقات خود را در سفر می گذرانند. البته این قاعده برای بازیگرهای درجه یک مستثنا است و آن ها همچنان در بورس هستند. به طوری که یا در حال فیلمسازی اند یا بازیگری.
وضعیت فعلی: "داریوش بابائیان" تهیه کننده فیلم درخصوص آنکه چرا در حال حاضر وضعیت فیلمسازی به این مرحله رسیده است که سرمایه گذاران کمتر رغبت می کنند، به سراغ فیلمسازی بیایند، با اشاره به ساخت فیلم های چند میلیاردی گفت: «زمانی که برای ساخت یک فیلم میلیاردها تومان هزینه می شود؛ اما فروش چشمگیری ندارد، آن وقت گلایه ها شروع خواهد شد که با همین مبلغ می توانستیم چندین فیلم کم هزینه تر بسازیم. می بینید که در چهار ماه گذشته فیلم پرفروشی اکران نشده است و دلیل آن به خاطر همان کارهای غیرکارشناسی است که به آن اشاره کردم. در حال حاضر آنقدر فروش فیلم ها پایین آمده است و با ضرر و زیان مواجه شده اند که دیگر سرمایه گذاران و حتی اسپانسرها تمایلی برای ورود سرمایه شان به این بخش ندارند.»

راننده تاکسی
دوره طلایی: اوایل دهه ۷۰
علت: دهه هفتاد چهره شهرها با امروز خیلی متفاوت بود. در این دهه هنوز تب داشتن خودرو شخصی آنقدرها فراگیر نشده بود. تعداد کسانی که راننده تاکسی بودند هم به اندازه حالا نبود. در سال های اوایل دهه ۷۰ شمسی خانواده هایی که دارای اتومبیل شخصی بودند، به داشتن یک خودرو برای کل خانواده اکتفا می کردند. باقی اعضای خانواده برای عبور و مرور یا انتخابشان تاکسی بود یا اتوبوس هایی که هنوز نه خصوصی شده بود و نه امکانات خوبی داشتند. از خط ویژه و بی آر تی هم هنوز خبری بود.
همین ها دلیل خوبی بود تا افراد بیشتری تاکسی را انتخاب کنند که راحت تر و سریع تر بود و دیر به دیر هم از راه نمی رسید. دلیل دیگر در پایتخت مسئله طرح و ترافیک بود. این طرح که از سال ۵۸ شروع به کار کرده و در سال های بعد گسترش بیشتری یافته بود، دسترسی به بخشی از خیابان های شهر را محدود کرد. شهروندانی که اتومبیل هم داشتند گاهی برای عبور از این مناطق مجبور می شدند از تاکسی استفاده کنند.
تاکسی هایی که آن روزها اغلب پیکان های نارنجی رنگ بودند و مشکلی بابت طرح ترافیک نداشتند. مجموع این عوامل باعث شده بود تا در این ده راننده تاکسی ها گاهی درآمدی تا چهار برابر بیشتر از یک کارمند داشته باشند. از آنجایی که اوضاع سوخت ماشین ها هم مثل حالا نبود و بنزین به راحتی و با قیمت ارزان در پمپ بنزین ها در دسترس قرار می گرفت. اوضاع اقتصادی رانندگان تاکسی که تعداد خیلی کمتری نسبت به از این روزها داشتند، بسیار بهتر بود. سال های دهه هفتاد سال هایی طلایی از نظر درآمد برای راننده تاکسی ها بود. سال هایی که به نظر نمی آید دوباره تکرار شود.
وضعیت فعلی: رانندگی در شهرهای بزرگ به علت وجود ترافیک های سنگین حالا خیلی سخت شده. با بالارفتن قیمت بنزین و قطعات خودرو از طرفی و افزایش تعداد اتوبوس های باکیفیت تر، خطوط بی آر تی و مترو و تب داشتن خودروی شخصی از طرف دیگر، در سال های اخیر راننده تاکسی ها از درآمد خیلی کمتری نسبت به گذشته برخوردارند. درآمدی که بیشترشان از آن ناراضی اند.

نظرات

پست نظرات
نام:


ایمیل:


عنوان:


نام سایت:


نظرات:

كد:



 
 
 
 

اطلاعات مدیر وبلاگ:



تماس با مدیر سایت

اطلاعات تماس

 
 

گالری تصاویر:


 
 

لینکهای مرتبط:


 
 

لیست کتاب ها:



 
 

دوستان:


 
 

 
  Copyright 2012 . All Rights Reserved